tisdag 18 december 2012

Varför fortsätter jag tjata om vårdnadsbidrag?

Håkan Englund undrade under budgetdiskussionen igår vid Ovanåkers kommuns fullmäktige, om det är Kristdemokraternas partipiska som gör att vi förordar detta gång på gång. Det är nog hellre hans partipiska som viner, att samhället ska ordna och bestämma allt. Han får kanske inte tro på ide'n att föräldrar själva är kompetenta att ta hand om sina barn, eller erkänna att föräldrar har ansvar för sina barns uppväxt.

Håkan Englund är förvånad att jag fortsätter att tjata om vårdnadsbidraget. Jag är förvånad att han fortsätter att tjata om att det är en kvinnofälla, och är så enkelspårig att det bara ska finnas ett sätt att tillbringa tillvaron när barnen växer upp. Att alla ska och måste vilja arbeta heltid och låta andra tillbringa den mesta vakna tiden med sina barn. Jag är självklart även för förskola, men som ett komplement till hemmet. Det är i den första lilla trygga gruppen familjen, som kan se ut på många varierande sätt, som ett barn övar sig i allt man behöver för att möta större sociala grupper.


Faktum är att det lättar på trycket av barn på alla förskolor. Vårdnadsbidraget är billigare per barn än en förskoleplats. Jag förordar det av personlig övertygelse, jag tror att små barn mår bra av att vara mycket med sina föräldrar, vilket många psykologer talar om. Om man ser det som en kvinnofälla finns det andra saker runtomkring att jobba med, att få pappor att vara hemma och förenkla att få vara tjänstledig för att tillbringa tid med sina barn t.ex. Jag skulle gärna se att man fick vara hemma med sina egna barn mot större ersättning än 3000 i månaden, för att fler skulle ha möjlighet.



Jag önskar alla en god jul med en vinterbild från
                Mårtesgården i Edsbyn!




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar