tisdag 17 april 2012

En arbetsdag på kontoret, snön singlar utanför. Hans Jonsson (också opp. råd) och jag är nöjda med att majoriteten lyssnat på oss och ska ta fram ett större underlag för att kunna besluta i frågan om vår framtida skola, främst då ta fram ett ekonomiskt underlag. Jag har dock dragit min slutsats efter befintligt underlag, att det är för tidigt i nuläget att slå ihop våra högstadieskolor. Det finns ett tillräckligt elevunderlag för två högstadieskolor om man ser till födelsetalen av barn fram till idag.

Pratar man kvalité i skolan ska man angripa det ur en annan vinkel. Det är inte helt säkert att en kvalitetsförbättring kostar mer pengar. Det är i alla fall helt säkert fel ingång ett bygga om lokaler för att nå målet att alla ska gå ut nian med godkända betyg. Vi måste ta del av forskning, goda exempel och låta skolledning och personal få jobba med denna fråga. Om vi politiker bestämmer oss för ett sådant mål kan vi nå långt redan som verksamheten ser ut idag. Man måste även naturligtvis se skolan som helhet ända från förskolan. Man kan inte enbart rikta in sig på högstadiet.

Sådana förändringar måste också få ta tid. Inom skolan är vi människor som jobbar med människor, och då tar det tid, och måste så få göra.

Snön singlar fortfarande utanför, längtar efter sol! Nu ska jag hämta mina barn och byta roll till mamma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar